Mindenünk az autó....

Az oldalon az aktuális és újabb autómodelleimet tekinthetitek meg, ezenkívül pedig versek és filmkritikák, illetve filmelőzetesek is megtalálhatóak az oldalon.

Az Ég Urai - Harci repülőgépek

 

29.szám

 

McDonnel Douglas F-4C Phantom IIimage_8070.jpg

 

 

 

Az F4 Phantom II a sugárhajtású repülőgépek korának egyik legismertebb konstrukciója és a II világháború utáni időszak egyik legsikeresebb légi harceszköze.

 

Számos fegyveres konfliktusban bizonyította sokoldalúságát.

 

Az 50-es években gyártott gépet még hosszú időn keresztül szolgálatban tartották.

 

A Bureau of Aeronautics (Légügyi Hivatal) egyszemélyes fedélzeti vadászgép kidolgozására írt ki pályázatot 1952 szeptemberében.

 

A vesztesek közé tartozó McDonnel cég számított arra hogy elfogadják az ajánlatát, ezért nem maradt más választása mint indulni a pályázaton - mivel létkérdés volt számára az állami megrendelés.

 

A megrendelő  és a pályázatot elnyerő McDonnel ötletei között voltak eltérések.

 

 

J79 helyett J65-ös hajtómű beépitése, gépágyúk eltávolítása, négy irányított rakéta elhelyezése a törzsben, más irányítási rendszer, jobb radar felszerelése melynek kiszolgálásához bővíteni kell a személyzetet.

 

1954 novemberében aláírták a szerződést két prototípus építéséről XAH-1 Phantom II megjelöléssel.

 

Az első prototípus 1958 május 27-én emelkedett a levegőbe, Robert C. Little berepülőpilótával.

 

Az első két felszállás alkalmával a hidraulikus rendszer nem működött hibátlanul, de kijavítása után a harmadik felszállás alkalmával a gép 1.68 M sebességet ért el.

 

1958 december 17-én az amerikai haditengerészet bejelentette vásárlási szándékát.

 

Első lépésben 21 (más források szerint 23) előszériás és 24 sorozatgyártású példányt rendeltek.

 

A vietnámi háború idején a Phantom fegyverzetének jelentős részét a kazettás bombák képezték.

 

A korábban használt Phantom II elnevezést 1959 július 3-án kapta meg hivatalosan a vadászgép.

 

1960-tól kezdték meg a próbákat a USS INDEPENDENCE repülőgép-hordozó fedélzetés.

 

 

1962-ig számos rekordot állított fel:

 

abszolút magasság: 28 852m,

maximális sebesség: 500km-es sugarú zárt körben 1958km/óra

maximális sebesség: 100km-es sugarú zárt körben 2237km/óra

emelkedési idő 3050 méter magasságra: 35 másodperc

emelkedési idő 12 000 méter magasságra: 77,15 másodperc

dinamikus magassági határ: 30 000 méter

maximális sebesség nagy magasságon: 2585km/óra

statikus magassági határ: 20 252 méter

sebesség 3km-es hosszúságú mérőbázis felett 53 méter magasságon: 1453km/óra

A Los Angeles és New York közötti távolságot 4 óra 48 perces rekordidő alatt sikerült megtennie a prototípusok egyikének.

 

A negyedik prototípuson átalakították a pilótafülke tetejét és a motor légbeömlő nyilásait, valamint új radart kapott.

 

Az ötödiket kisérleti jelleggel csak bombákkal fegyverezték fel.

 

A hatodikra hosszabb futószárat szereltek mely a startnál nagyobb felszállási szög elérését tette lehetővé, leszálláskor pedig jobb lengéscsillapitást biztositott.

 

A 18. példánytól kezdve – a korábbi 610 mm-es antennával szemben – 813 mm átmérőjű radarantennát használtak, ezzel lehetségessé vált a cél kiválasztása, rakéta rávezetése és a navigálás is.

 

A radar alatti burkolatba passziv infravörös érzékelőt épitettek.

 

A lokátor cseréje miatt lentebb kellett engedni a törzs orrát, hogy a pilóta jobban kilásson.

 

A McDonnel Stanley katapultülést brit gyártmányú Martin-Baker Mk5-re cserélték, a 40. példánytól pedig Mk H7 zéró-zérórendszerá típust használtak.

 

Kidolgoztak egy szárazföldi változatot is amely nem rendelkezett AIM-7 Sparrow rakétákkal, szabályozható légbeömlő-nyílással, és légi üzemanyag-utántöltés berendezéssel sem.

 

A futóművét vastagabb kerekekkel szerelték fel, fegyverzetét pedig egy darab 200mm-es Vulcan M61A-1 gépágyúval bővitették.

 

Hogy mennyire sikeres egy repülőgép volt azt bizonyítja az is, hogy megtalálható volt az amerikai köteléken kívül, Németországban ahol kiképző gép változatot csináltak belőle hogy felkészitsék a pilótákat, Iránban, Izraelben, Spanyolországban, Japánban, Törökországban.

 

Részt vett a vietnámi háborúban, Irak és Irán közötti fegyveres konfliktusban, „Sivatagi Vihar” hadműveletben, és az Arab-Izraeli összecsapásokban.

 

 

 

Adatok:

 

Típus-rendeltetés: nagy hatósugarú vadászbombázó, teljes egészében fémből készült srákánnyal és behúzható futóművel.

 

Személyzet: 2 fő (pilóta és navigátor)

 

Hajtómű: 2db, egytengelyes, egyáramú sugárhajtómű, háromfokozatú axiális turbinával szerelt General Electric J79-GE-15 gázturbina, egyenkénti tolóerő 45,8 kN (utánégetővel 75,6 kN)

 

 

Repülési jellemzők:

 

maximális sebesség tengerszinten: 1646km/óra,

maximális sebesség 12 000 méter magasságon 2306km/óra

utazósebesség: 925km/óra

minimális sebesség: 235km/óra

emelkedési sebesség: 230méter/másodperc

operativ szolgálati magassági határ: 21 640 méter

dinamikus magassági határ: 30 500 méter

utazórepülési magassági határ: 12 200 méter

utazórepülési hatósugár: 866 km

 

 

Tömegadatok:

 

szerkezeti tömeg: 12 700kg,

felszállótömeg: 20 900kg,

maximális felszállótömeg: 26 310kg

 

 

Méretek:

 

Szárnyfesztávolság: 11,70 méter

Hosszúság: 17,76 méter

Magasság: 4,95 méter

Szárnyfelület: 49,23 m2

 

 

Fegyverzet:

 

11 fegyverfelfüggesztő csomóponton helyezhető el

Törzs középső része alá 200mm-es Vulcan gépágyút tartalmazó konténerből egyet, 7,62mm-es géppuskát tartalmazó konténerből hármat szerelhettek fel.
Ezek helyébe bombákat vagy atombombát is felerősithettek.

 

Törzs aljában – félig besüllyesztve – 4 db AIM-7 Sparrow iányított rakéta rögzitésének lehetőségét alakitották ki.

 

Belső fegyverfelfüggesztő csomópontokon 2 vagy 3 bombát, illetve 2 db AIM-4D Falcon vagy AIM-7 Sparrow, vagy 1db AGM-12 Bullpup vagy AGM-45 Shrike vagy Walleye Mk 1 rakétát, a külsőkőn 1-6 bombát, vagy 1db AGM-45 vagy Walleye rakétát hordozhatott a gép.


Törzs alatti, központi és félszárnyak alatti, külső fegyverfelfüggesztő csomópontok mindegyikén 5db – nem irányitott rakétákat tartalmazó – konténer volt szállitható.

A törzs és felszárnyak alá gyújtóbombákat és napalmtartályokat is fel lehetett függeszteni.

Pót-üzemanyagtartályokat a törzs alatti vagy a külső fegyverfelfüggesztő csomópontokra erősitettek fel.

 

 

 

 

SZEMÉLYES VÉLEMÉNYEM A MODELLRŐl:

 

 

Nos általában automodelleket gyüjtök, de akad egy-két olyan példány amelynek egyszerűen nemtudok ellenállni.

Lévén a RUSSIANBOY nicket is azért választottam anno, mert lenyűgöztek mindig az orosz konstrukciók.

Gondoljunk csak a MIG-re, vagy a korábban bemutatott Mi-24es dupla-púpos kabinos helikopterre, autókban a Lada, Uaz, fegyverekben az Ak-47 és Dragunov mesterlövész puska és harcjárművekben meg pl a T55, T72 és még sorolhatnám.

Eleinte azt hittem hogy csak a modellt küldte az eladó lévén a csomag nem volt olyan nagy mint maga az ujság – vagyis a pár oldal – mérete, de aztán benne volt mikor kibontottam igy megnyugodtam.

Tulajdonképpen sajnáltam volna hogyha kimaradnak a tulajdonságok-jellemzők a modellről még ha igy elolvasva kinai is, hogy ez mi, meg az mi ami rá függeszthető meg hasonlók.

 

Ez a gép egy oroszos kinézetű, angolos nevű, amerikai masina :)image_8071.jpg

Ami miatt különösen tetszik az alulnézetből a mondhatni „mosolygós” szárnyfesztávolsága, hogy olyan a gép alulról nézve mintha mosolyogna.image_8073.jpg

 

Tudom nem vagyok normális hogy egy ilyen tulajdonság miatt tetszik ez a gép de biza igy van.image_8072.jpg

 

Talán kevesen tudják – vagy észre se vették - de a Függetlenség Napja cimű filmben is szerepelt igaz nem észrevehetően csak egy 2 másodperc erejéig mikor már az elnök (Bill Pulmann) irányitásával készülnek megtámadni az 51es körzet bázis felé tartó idegen űrhajót.

 

A köteléket látjuk oldalnézetből és a képernyő jobb alsó sarkában egy ilyen gép fordul éppen oldalra, és itt megint jön a mosolygós szárnyfesztávolság amiről felismertem :)

Amiből viszont mégis talán emlékezetes lehet, az a Vasmadarak II című repülős film.

Igaz ott csak csodálkoztam mai fejjel hogy úrja láttam azt a 80-as évekbeli filmet amit gyerekkoromban párszor megnéztem, hogy MiG-et mondtak rájuk :D

 

 

Emlékszem hogy talán a 2007-es Kecskeméti repülőnapon is ez volt a kedvencem, a kamerával szinte majdnem teljesen be zoom-oltam a seggén erőteljesen kicsapódó „zöldkártya” nyomát az égen, illetve a Tom Clancy’s : HAWX cimű arcade repülős játékban is gyakran utaztam eme szépséggel.

Néha csak ugy a sima Flight (repülés) üzemmódban minden célpont és harci támadás nélkül.image_8074.jpg

 

Weblap látogatottság számláló:

Mai: 16
Tegnapi: 60
Heti: 156
Havi: 1 313
Össz.: 335 994

Látogatottság növelés
Oldal: Az Ég urai - McDonnel Douglas F-4C Phantom II
Mindenünk az autó.... - © 2008 - 2024 - terensz.hupont.hu

A HuPont.hu segítségével a weboldalkészítés gyors! Itt kezdődik a saját weboldalkészítés!

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »